woensdag 29 november 2006

De Zuid-Afrikaanse schrijver André Brink was in Nederland


André Brink was dinsdag in Nederland ter promotie van zijn nieuwste boek De bidsprinkhaan. 's Avonds was hij te gast in het programma Pauw en Witteman.
André is een kritische Afrikaner schrijver (Afrikaners zijn de van Nederlanders afstammende blanken in Zuid-Afrika, die een sterk op het Nederlands lijkende taal spreken), in 1935 in Zuid-Afrika geboren. Vanaf 1968 zijn zijn romans politiek geladen, hij valt openlijk de politiek van de regering aan. Dit doet hij voor het eerst in zijn roman Kennis van de avond (1973) en dit boek wordt dan ook prompt door de overheid tot verboden boek verklaard. Daarbij wordt Brink voortdurend door de veiligheidspolitie in de gaten gehouden. Het is trouwens het eerste boek van een blanke Zuid-Afrikaan dat verboden wordt, voorheen werden alleen werken van zwarte en gekleurde schrijvers slachtoffer van de scherpe censuur.
Zijn nieuwe boek "De bidspinkhaan" vertelt het verhaal van Cupido Kakkerlak, die zijn jeugd doorbracht op een Nederlandse boerderij in het diepe binnenland van de Zuid-Afrikaanse Kaap. In zijn jonge jaren was hij de grootste drinker, leugenaar, minnaar en vechtjas van de streek. Maar onder invloed van de London Missionary Society keert Cupido zich tegen zijn eerdere overtuigingen en wordt de eerste Khoimissionaris van Kaap de Goede Hoop. Zijn faam groeit wanneer hij verzeild raakt in de strijd tussen de zendelingen en de Hollandse kolonisten en hij wordt aangesteld als zendeling in een afgelegen, dor gebied van de Noordwest-Kaap. Maar doordat de Society hem verder aan zijn lot overlaat, is deze aanstelling meteen ook het begin van zijn ondergang. Een voor een verdwijnen de leden van zijn gemeente. Als zelfs zijn vrouw en kinderen hem in de steek laten, rest hem niets anders dan te preken tot de stenen en de bomen en de schildpadden.
De bidsprinkhaan is een wervelende mengeling van komedie en tragedie, waarin André Brink met de historische figuur van Cupido Kakkerlak op schitterende wijze het schemergebied beschrijft tussen mythe en geschiedenis.

Geen opmerkingen: