maandag 23 april 2007

Mandla Mandela geïnstalleerd als stamhoofd

De familie van Nelson Mandela behoort tot de "adel" van het Xhosa-volk. Mandla Mandela (32), de kleinzoon van Nelson, kreeg afgelopen week van de Xhosa-koning de titel van leider van de Mvezo Traditionele Raad. Hij mag voortaan beslissen bij geschillen en bepaalde strafzaken. Mandla droeg tijdens de inhuldiging een leeuwenhuid, symbool van een koning. "Dat men kleinzoon de taak op zich neemt die ik verondersteld was te doen maakt me een gelukkig man, ik zal nu rust vinden in mijn graf wetende dat hij de taak vervult. Hij is een nobel man en ik hou ontzettend van hem, een man trots op zijn tradities" , aldus Nelson Mandela. Het was de eerste keer in 70 jaar dat iemand van de Mandela Clan deze taak aanvaardde.
Mvezo is gelegen in de Oost Kaap en is de geboorteplaats van Nelson Mandela. De ceremonie vond plaats bij het Nelson Mandela Nationaal Museu.

Geen opmerkingen: